domingo, 30 de enero de 2011

Algú ho havia de dir ...

Les etapes educatives, estan dividides en cicles i els cicles en cursos o nivells (s’utilitza més “nivell” perquè “curs” es podria confondre amb el curs escolar). La pregunta però, és la següent: Quan s’ha realitzat aquesta divisió del sistema educatiu ... amb quin criteris s’ha fet? Evolutius? Pedagògics? Administratius? Professionals? Psicològics? Maduratius? Gratuïts?

No respondré a aquesta pregunta. Almenys ara! Però si faré una anàlisi per pensar ...

L’ensenyament primari es divideix en tres cicles (inicial, mitjà i superior) i cadascun te dos nivells. Per tant s’agrupen els nens i les nenes de 6-7 anys,  8-9 anys i 10 i 11 anys. Jo m’atreviria dir que al cicle inicial es treballen continguts “relativament” mecànics relacionats bàsicament amb la lecto-escriptura i la lògica matemàtica. Al cicle mitjà, la característica dels continguts és la seva comprensió i l’augment del nivell de complexitat: Lectura comprensiva, resolució de problemes, etc. Al cicle superior s’intenta potenciar totes les tècniques de treball intel·lectual i l’organització i autonomia de l’alumnat per preparar-lo per l’ensenyament secundari. Això es bastant coherents amb les etapes evolutives dels infants, almenys si som seguidors de Piaget. Sóc conscient que he fet una anàlisi “simple” i que es podria matisar molt més.


A l’ensenyament secundari passa alguna cosa semblant: Hi ha dos cicles, de dos nivells cadascun on s’agrupen joves de 12-13 anys i 14 i 15 anys, de tal manera que l’any natural q es compleixen els 16 anys acabes l’escolaritat obligatòria.

Però ... i l’etapa infantil? L’etapa infantil és diferent!!! Te dos cicles (fins aquí tot igual) però cada un te 3 nivells. Déu n’hi do! Aquí ho fem a l’engròs!!! Els agrupaments són així ... la primera infància (0-1, 1-2 i 2-3 anys) i el primer ensenyament (P3, P4 i P5). I aquests agrupaments amb quins criteris s’han fet? Necessito pensar més ... en tot cas sí tinc una idea clara, molt clara! A l’etapa infantil i especialment a la primera infància ... caldria FLEXIBILITAT! Per que sovint estan agrupats a la mateixa aula (malgrat els agrupaments flexibles, els treballs individualitzats, etc) infants que es porten 11 mesos per que són del mateix any natural i, això quan es tenen menys de 3 anys és excessiu.

Però no oblido que ... la persona, o equips de persones que en el seu dia decidís ... cicles de 3 nivells per infantil, es va quedar descansat!

(continuarà)

No hay comentarios:

Publicar un comentario